8.12.11

Vztahová inteligence - 3. vydání - recenze - akamonitor.cz

jsem vystavil svoji původní podrobnou recenzi pozoruhodné knihy Management Pressu, která má co  říci každému z nás. Je to proto, že se týká komunikace mezi lidmi v kontextu profesních a osobních úspěchů. Při čtení knihy Stefana Grosse, jsem zažil zajímavý pocit. Před očima mi, jako ve filmu, defilovaly lidé, s kterými jsem se, zejména v profesním životě, nejčastěji setkáva. Tím více si vážím toho, že - i když pro mne z profesního hlediska trochu opožděně - je k dispozici vynikající analýza vztahů mezi lidmi s důrazem na cíl - získat si partnery a přátele, pro osobní i profesní život. Kniha má dvojí význam. Umožňuje v předstihu identifikovat situace v komunikace a zvážit optimální postup. Současně dává dostatek poznatků pro zpětnou analýzu svého chování, s možností vyvarovat se chyb v budoucnosti. Kniha je napsána srozumitelným jazykem, s vyváženou pozorností teorii, metodice a praxi. Stefan F. Gross – odborník na strategii úspěchu, autor řady bestsellerů a jeden z nejrenomovanějších německých expertů v oboru komunikace se zákazníky – již dvacet let radí významným podnikům i jiným organizacím, jak si vytvořit špičkové postavení v orientaci a vazbě na klienty.
Kniha Stefana Grosse popisuje, co vztahová inteligence znamená v jednotlivostech a jak můžete získat a prokázat maximum vztahové inteligence. Hlavním úkolem knihy, je rozsáhle a trvale zvýšit nejen ekonomický úspěch ale i kvalitu svého profesního života.  Profesní život rozhodně není lehčí, právě naopak. Zvyšuje se rychlost a rozmanitost změn, počet a složitost nadcházejících úkolů. Zkracuje se doba, za kterou je třeba je vyřídit. Stoupá nervozita, neklid a zarputilost, ubývá uvolněnosti, veselosti a ohleduplnosti. To vše způsobuje, že lidé touží po stylu komunikace a kooperace, který je posiluje, motivuje a pozitivně vylaďuje. Přejí si slušného partnera s příjemným, přitažlivým životním stylem. S tím, jak se zvyšuje profesní zátěž, roste také touha lidí po kooperativním partnerovi s uvolněným, suverénním stylem komunikace, který je přivede na pozitivní myšlenky a zlepší jim náladu, který je posílí a povzbudí. Kvalita nálady je tudíž klíčový faktor při získávání přátel a spojenců.
Chceme-li vztahovou inteligenci vystihnout jednou větou, můžeme říct, že je to přirozený a brilantní styk s lidmi. Vztahová inteligence znamená schopnost získat si, nadchnout a zaujmout druhé svým chováním a vystupováním. Osobní vztahová inteligence vyplývá z chytrosti, aktivity a rozhledu, jež projevujeme ve spolupráci a komunikaci s druhými.
V závěru své knihy Stefan Gross uvádí citát amerického filozof a spisovatele Ralpha Waldo Emersona: „ Svět patří tomu, kdo v něm radostně kráčí za vysokými cíli." Vyjádřil tím úzkou souvislost mezi úspěchem a náladou.
Zcela jistě si při čtení a po přečtení celé knihy utvoříte vlastní představy o tom, co ještě patří ke vztahové inteligenci a co můžete dodatečně udělat pro to, abyste si ke svým partnerům vytvořili co nejkvalitnější vztah.  Proto doporučuji brát vážně jednu z četných rad autora knihy: považujte péči o svou vztahovou inteligenci za dlouhodobý úkol. Promyšlený a poučený styk s lidmi je každodenní úkol. Kdo stojí na vrcholu kopce, má mnohem větší rozhled než ten, kdo sedí v hlubokém údolí. Proto považujte rozvoj a využívání své vztahové inteligence za dlouhodobý projekt. Čím uvědoměleji přistoupíte k tomuto tématu a čím odhodlaněji se mu budete věnovat, tím snáze najdete cestu ke komunikačnímu a kooperativnímu chování, jímž dokážete získat, nadchnout a zaujmout ostatní.
A na úplný závěr recenze uvádím jeden zásadní poznatek Stefana Grosse: význam organizační struktury, techniky řízení nebo nástroje IT může být v mnoha situacích velký. Jeden faktor však ční vysoko nad všechny ostatní. Je to schopnost chytře, dovedně a přitažlivě komunikovat s lidmi.
Bližší informace o knize najdete i na webu Managemenr Pressu - na adrese: