2.1.12

Dobrý fotograf může být každý - recenze - akamonitor.cz

Zoner Press vydal knihu autorů Johna Garreta a Graeme Harrise s podtitulkem "10 lekcí, které vás naučí fotografovat lépe". O Zoner Pressu je dobře známo, že do edičního plánu nezařazuje nové tituly bezdůvodně. Když jsem nabízel  recenzi  knihy „Dobrý fotograf může být každý“ byla to moje zvědavost, co nového může kniha přinést v tom hojném počtu titulů, věnovaných fotografům začátečníkům.
Na první pohled, alespoň podle rozčlenění knihy do jednotlivých 10-ti lekcí, nic nového.  Expozice, clona, závěrka, objektivy, kompozice, světlo, barva, filtry, černo-bílá fotografie, úprava fotografií a správa fotografií.  Příjemně překvapí  šikovný slovníček, zejména když se podíváme hlouběji do obsahu jednotlivých lekcí. Odpověď na položenou otázku o poslání knihy napoví názvy dvou odstavců jednostránkového úvodu knihy: „Příliš mnoho informací“ a „Proces učení“.  Autoři věnovali velkou pozornost tomu, co do knihy zařadí, aby byl splněn jejich cíl, kterým je pomoci zdokonalit fotografickou praxi. Minimalizovali rozsah technických informací a věnovali se možnostem zlepšení kvality fotografií v různých situacích. Důsledně se řídí pravidlem, podle kterého každé rozhodnutí o technice fotografování je současně rozhodnutím o tvůrčím přístupu fotografa k tématu fotografie.  V souladu s tím najdete v úvodu k řadě lekcí důraz na tvůrčí stránku.  Příklad: jak používat clonu tvořivě.  Nutno dodat, že minimalizace technických informací nebyla pro autory vůbec snadná, vzhledem k rychlému rozvoji technických možností fotografování.
Druhou oblastí knihy, v které najdete nové prvky, je oblast přístupu k procesu učení.  Ve všech lekcích najdete projekty  ( jeden a více ).  Autoři důsledně sledují pravidlo, podle kterého učit se fotografovat neznamená jenom číst si o fotografování a prohlížet si cizí fotografie, ale především vlastní fotografickou praxi. Proto je kniha prošpikována zadáními. Závěrem každé lekce je vyhodnocení úkolů, řešených v jednotlivých projektech.  To platí důsledně o všech  lekcích.
Respektování uvedených dvou zásad – minimalizace technických detailů a moderní přístup k učení – našlo svůj odraz i v detailním obsahu lekcí.
Na rozdíl od základní struktury knihy,  struktura jednotlivých lekcí  přináší některá dílčí témata, s kterými se v knihách pro začátečníky často nesetkáte, nebo alespoň ne v takové hloubce výkladu.  Namátkou uvádím několik dílčích témat, která mne zaujala:
- high key a low fotografie,
- siluety a multiexpozice,
- seletivní ostření,
- makrofotografie,
- magická ingredience,
- korekce barev a jejich zesilování,
- převod do černobílé,
- tonální abstrakce,
- fotogram a fotoprint,
- odstranění nežádoucích prvků,
- solarizace a posterizace,
- odstín a sytost.
Knihu doporučuji. Nejde o technickou příručku, ale o kvalitně podaný návod, jak se dopracovat ke zdokonalení své fotografické praxe se zdůrazněním tvůrčího přístupu k fotografování. Více se dozvíte na adrese: